با سلام و احترام در معرفی اثر فرموده اید که سال انتشار اثر 2015 است اما در فایل قابل دانلود،…
هنرمند : Herbert von Karajan
سال انتشار : 2015
تعداد آلبوم : 82
کدک های صوتی : MP3
بیت ریت : 320kbps
حجم : 9.5GB
امتیاز کاربران : 10 از 10 - (میانگین رای 9 نفر)
Karajan 1960s - Complete DG Recordings - Box Set 82CDs
لینکهای دانلود فول آلبوم
در صورتی که برای ادامه دادن دانلود های نیمه تمام مشکل دارید، لینک جدید دانلود آن فایل را مجددا از سایت کپی کرده و در فیلد آدرس در IDM جایگزین نمایید.
قبل از دانلود حتما فیلتر شکن خود را غیر فعال کنید!!!
01 R.Strauss - Ein Heldenleben 02 Brahms - 8 Ungarische Tanze & Dvorak - 5 Slawische Tanze 03 Liszt - Mazeppa, Ungrusche Fantasie 04 Delibes - Coppelia-Ballettsuite & Chopin-Douglas - Les Sylphides 05 Mozart - Requiem 06 Beethoven - Symphonie 1 & 2 07 Beethoven - Symphonie 3 08 Beethoven - Symphonie 4 09 Beethoven - Symphonie 5 10 Beethoven - Symphonie 6 11 Beethoven - Symphonie 7 12 Beethoven - Symphonie 9 13 Beethoven - Symphonie 8 & 9 14 Tschaikowsky - Klavierkonzert 1 15 Stravinsky - Le Sacre du printemps 16 Tschaikowsky - Symphonie 6 17 Dvorak - Symphonie 9 18 Debussy - La Mer & Ravel - Daphnis et Chloe, Suite 2 19 Brahms - Symphonie 1 20 Brahms - Symphonie 2 21 Brahms - Symphonie 3 22 Brahms - Symphonie 4 23 Brahms - Violinkonzert 24 Brahms - Ein Deutsches Requiem 25 Sibelius - Violinkonzert 26 Berlioz - Symphonie fantastique 27 Sibelius - Symphonie 5 28 Sibelius - Symphonie 4 29 Bach - Brandenburgische Konzerte 1,2,3 30 Bach - Brandenburgische Konzerte 4,5,6 31 Bach - Ouverturen 32 Schubert - Symphonie 8 33 Mozart - Symphonie 29, 33 34 Bartok - Konzert fur Orchester 35 Mozart - Divertimento 15 36 Mozart - Divertimento D-dur, KV 334 37 R.Strauss - Don Quixote 38 Ravel-Moussorgski - Tableaux d une exposition 39 Bruckner - Symphonie 9 40 Handel - Concerti Grossi op. 6 Nr. 5, 10, 12 41 Mozart - Divertimento 10, 11 42 An der Schonen blauen Donau 43 Sibelius - Finlandia, Valse Triste, Tapiola 44 Tschaikowsky - Symphonie 4 45 Tschaikowsky - Symphonie 5 46 Schostakowitsch - Symphonie 10 47 Beethoven - Violinkonzert 48 Rimsky-Korssakoff - Scheherazade 49 Beethoven - Klavierkonzert 1 50 Tschaikowsky - Violinkonzert 51 Beethoven - Missa Solemnis 52 Beethoven - Missa Solemnis 53 Haydn - Die Schopfung 54 Haydn - Die Schopfung 55 Tschaikowsky - Ouverture 1812, Slawischer Marsch, Romeo und Julia 56 Tschaikowsky - Streicherserenade, Nussknacker-Suite 57 Opern-Intermezzi 58 Sibelius - Symphonie 6, 7 59 Mozart - Serenata Notturna, Divertimenti 60 Brahms - Klavierkonzert 2 61 Hadel - Concerti grossi, op. 6, Nr. 2,4,6 62 Handel - Concerti grossi, op. 6, Nr. 3,7,9 63 Liszt - Les Preludes, Ungarische Rhapsodie 2 64 Mozart - Hornkonzerte 65 Rossini - Sonaten fur Streicher 66 Prokofieff - Symphonie 5 67 Handel - Concerti grossi, op. 6, Nr. 1,8,11 68 Schubert - Symphonie 9 69 Dvorak - Cellokonzert 70 Beethoven - Wellingtons Sieg oder die Schlacht bei Vittoria 71 Beethoven - Samtliche Ouverturen 72 Beethoven - Samtliche Ouverturen 73 Johann & Josef Strauss - Walzer, Polkas, Marsche 74 Suppe - Ouverturen 75 Stravinsky - Apollon Musagete 76 Metamorphosen fur Streicher 77 Honegger - Symphonie 2, 3 78 Adagio 79 Stravinsky - Symphonie in C 80 Beethoven - Musik zu Egmont 81 R.Strauss - Obenkonzert, Hornkonzert 82 Bach - Violinkonzerte Tracklist.txt
مجموعه های پیشنهادی
نظرات کاربران
این بخش صرفا برای بیان نظر شما در مورد مطالب سایت می باشد.
از ایجاد هرگونه بحث های سیاسی و مذهبی بپرهیزید. از توهین به دیگر کاربران و تبلیغ وب سایت های دیگر خودداری کنید.
برای ارسال نظر، لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.
دسته بندی کلی
- Chillout, Lounge, Downtempo, Trip-Hop (9)
- Classical & Contemporary (1696)
- Country, Bluegrass (182)
- Drum & Bass, Jungle, Breakbeat, Dubstep, IDM, Electro (18)
- Electronic,Trance,Ambient,Chillout (481)
- Eurodance, Disco, Hi-NRG (24)
- Folklore, Folk and World (160)
- Industrial, Noise, EBM, Dark Electro, Aggrotech, Synthpop, New Wave (33)
- Jazz, Blues (677)
- Movie & Game Soundtrack (298)
- Music libraries (51)
- New Age, Relax, Meditative & Flamenco (542)
- Pop (311)
- R&B (18)
- Rap, Hip-Hop (16)
- Reggae, Ska, Dub (17)
- Rock, Alternative, Punk, Independent (1152)
- Sound Effects (4)
- Traditional Electronic, Ambient, Modern Classical (2)
- Vocal (11)
آخرین مجموعه های موسیقی
- مجموعه آثار آنا ویدوویچ (Ana Vidović)
- مجموعه مارتا آرگریچ نسخه وارنر کلاسیک جعبه ۴۶ سیدی
- فول آلبوم هنری سالوادور (Henri Salvador)
- آنتال دوراتی در لندن مجموعه مرکوری، جلد دوم
- آنتال دوراتی در لندن مجموعه مرکوری جلد اول
- فول آلبوم ایمانتس کالنیش (Imants Kalnins)
- مجموعه هنر ریکاردو موتی – 10 سیدی (2018)
- ریچارد استولتزمن – مجموعه کامل آلبومهای RCA – باکس ست ۴۰ سیدی
- فول آلبوم دنی کی (Danny Kaye)
- باخ – رزلین تورک باخ را مینوازد. نقاط عطف یک افسانه پیانو
پربازدیدترین
- دانلود بهترین آهنگهای خارجی جدید قسمت 57
- گابریل فوره – مجموعه کامل آثار (2024) (26 سیدی)
- دمیتری شوستاکوویچ نسخه موسیقی فیلم (7 سیدی) (2025)
- فول آلبوم ایمانتس کالنیش (Imants Kalnins)
- ریچارد استولتزمن – مجموعه کامل آلبومهای RCA – باکس ست ۴۰ سیدی
- فول آلبوم دنی کی (Danny Kaye)
- موسیقی متن فیلم چشمه ی جوانی Fountain of Youth اثری از کریس بنستد (Chris Benstead)
- دمیتری شوستاکوویچ – سمفونیها (ارکستر گورزنیچ کلن، دمیتری کیتاینکو) – ۲۰۲۵
- آنتال دوراتی در لندن مجموعه مرکوری جلد اول
- فول آلبوم لستر بویی (Lester Bowie)
- موسیقی متن سریال Mr. Plankton اثری از جونها پارک (Junha Park)
- موسیقی متن فیلم Le Comte de Monte Cristo اثری از ژروم ربوتیر (Jérôme Rebotier)
- آلبوم موسیقی Luck and Strange اثری از دیوید گیلمور (David Gilmour)
- موسیقی متن سریال Tulsa King Seasons 1 اثری از گرت هدلاند (Garrett Hedlund)
- آلبوم موسیقی DEIRA اثری از ساینت لوانت (Saint Levant)
- فول آلبوم ماری هد (Murray Head)
- موسیقی متن فیلم Deadpool & Wolverine اثری از راب سیمونسن (Rob Simonsen)
- موسیقی متن انیمیشن Inside Out 2 اثری از آندریا داتزمن (Andrea Datzman)
- موسیقی متن فیلم The Killer اثری از مارکو بلترامی (Marco Beltrami)
- موسیقی متن فیلم Smile 2 اثری از کریستوبال تاپیا دویر (Cristobal Tapia de Veer)
ناشناس
خیلی عالیه
Kasra1385
درود بر کادر محترم سایت نفیس والا موزیک
سپاس از زحمات همیشگی تان
فون کارایان نه تنها یکی از بزرگترین رهبران ارکستر نیمه ی دوم قرن بیستم است بلکه از مهم ترین و تأثیرگذارترین هنرمندان و رهبران تاریخ موسیقی کلاسیک به شمار می آید و آنچه که باعث ماندگاری و محبوبیت اجراهای وی می شود درخشندگی – خلوص و شفافیت بالای صدایی است.در نظر او این اصل که برای رهبرانی چون:چلیبیداکه – جولینی و بوم بسیار مهم است اهمیت ندارد که تک به تک بخش های صدایی ارکستر با دقت تمام به شنونده انتقال یابد.برای او نقش رهبر ارکستر مانند میکسر غذایی است.شما در یک میکسر غذایی چند ماده را با هم مخلوط کرده و آنچه که برایتان اهمیت دارد در پایان این است که مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شده باشند؛نه آنکه در آن ذرات مواد دیده شود.این یعنی:ارزش بخشیدن به کلیت – نتیجه و برآیند و همین راز موفقیت سالها رهبری فون کارایان بود که البته این تفکر او انتقادهایی را از جانب دیگر رهبران ارکستر و منتقدان موسیقی به دنبال داشت.
دیگر آنکه زیر دستان پربار او هر اثری سهمگین و با صلابت رهبری می شود که خود بنده هم که بسیار این بزرگ مرد را می ستایم این انتقاد را با شدت فراوان بر او وارد می کنم؛زیرا در سبک هر آهنگسازی جدیت و قدرت و مردانگی مطرح نیست.بعضی جلوههای خوش زندگی را با آمیزه ای از طنز به نمایش می گذارند؛مثل: موتسارت – هایدن – ویوالدی – شوبرت – روسینی – پولنک و….بعضی در جستجوی زمان از دست رفته هستند؛مانند: بروکنر – اشنیتکه – چایکوفسکی – تا حدی باخ و گریگ و….روابط انسانی و مسائل اجتماعی و هرآنچه رد پای عشق است برای آهنگسازانی مقدس است؛مثل:وردی – پوچینی – بیزه – اشتراوس – سیبلیوس – اسمتانا و…و همه این گفته ها به دنبال آن است که به خواننده ی عزیز مطرح کند که یک اجرای خوب نتیجه ی توجه ی رهبر ارکستر به حس – سبک و کلیت تکنیک آهنگسازی یک فرد در کارنامه هنری اش است و رعایت تمام و کمال اینها توسط نوازندگان که نکته ای بسی ریز از قلم نیفتد.البته استثنائاتی هم وجود دارد.برای نمونه اشاره ای به موتسارت داشته باشم.دنیایی که موتسارت خلق می کند کودکانه – فانتزی – رویایی و شادمانه است همراه با طنزهای شیرین و خوشمزه.او سعی نمی کند حتی برای لحظه ای شنونده را در غم و ماتم تنها بگذارد؛وقتی هم که بسیار دلی پر از اندوه دارد.مثلا سمفونی لینز (۳۶) را در شرایطی نوشت که بسیار ناامید و رنجان از جور روزگار بود و این در منوئه اثر بارز است اما وقتی می شنویم به پارادوکسی برمی خوریم که حاکی از آن است:آیا زندگی ارزش جنگیدن دارد؟ و آیا نجنگیدن برای زیستن کار درستی است؟
اما خود موتسارت ما را به سوی راه پر پیچ و خم امید هدایت می کند و با پوششی از مهارت غم را تبدیل می کند به تسلی بخش ایام؛ولی در آخرین اثر وی (رکوئیم) ما با یک جدیت و غم اساسی که بی نظیر است روبرو هستیم.گویی سالها رنج و ناراحتی ترکیده و کنترل کردنش سخت است و به فرمی مذهبی و کرال آرمیده است.از دید سازبندی این اثر می تواند بزرگترین خلق موتسارت باشد.
اگر اجرا از موسیقی کلاسیک را به ساخت معماری تشبیه کنیم افرادی چون:کلمپرر – کوبلیک – سینوپولی و کارایان در تلاش برای ساخت معماری های عظیم هستند و سعی می کنند هرچه بیشتر آثار را عظیم تر و نیرومندتر جلوه دهند و با توجه به این نکته می توان پی برد که اجرای این بزرگ مردان تاریخ از آثار موتسارت – هایدن – شوبرت – ویوالدی – ناسیونال های روس – چک و اسپانیا و برلیوز نمی تواند مرجع و مناسب باشد برای استناد به شنیدن (جز آثار متفاوت آهنگسازان نام برده شده.)
پس یک اجرا باید چه پارامترهایی داشته باشد؟؟؟
Kasra1385
فکر می کنم دیگر منتقدان اجراهای موسیقی کلاسیک مثل دیوید هوروویتز و مارتین بوک اسپن با من هم عقیده باشند که برای انتخاب و نامیدن یک اجرای مرجع و ارزشمند نیازمند داشت سه پارامتر هستیم:
۱.دقت و اصالت
۲.احساس و کیفیت
۳.تکنیک ضبط
منظور از دقت و اصالت این است که رهبر ارکستر پارت اثر موردنظر را دقیق اجرا کند.به ریزه کاری ها و نکات ظرایفی که در پس اثر وجود دارد و می تواند جلوه های گوناگونی داشته باشد توجه فرماید و قطعه را منطبق با روحیات آهنگساز و زمانی که آن را نوشته است و کوک و سازهایی که در آن روزگار رایج بوده اجرا نماید.در مورد آخری باید گفته شود چون امروزه و سالها موسیقی های مختلف سازی و آوازی بر مبنای کوک لا در ۴۴۰ و ۴۳۲ هرتز بوده است و در زمان مثلاً باخ کوک لا در حدود ۴۱۵ هرتز بود و اگر بخواهیم با سازهای دوره باروک با همان کوک موسیقی اواخر رنسانس و باروک و اوایل کلاسیک را اجرا کنیم برای شنوندگان مطبوع نمی نماید چون گوش با جنس صدایی آن سازها و کوک گفته شده انسی ندارد و اصلأ تمرین و عادت داده نشده زیرا محوریت انتخاب کوک و ساز برای اجرای موسیقی کلاسیک در قرن بیستم و قرن حاضر ۴۳۲ الی ۴۴۳ هرتز و سازهای تولیدشده جدید بوده است؛لیکن رهبرانی چون گاردینر – بروخن و پینوک موسیقی باروک تا اواسط قرن نوزده را با کوک ها و سازهای رایج آن زمان اجرا کرده اند که طرفدارانی هم اجراهایشان دارد.
منظور از احساس و کیفیت این است که رهبر ارکستر علاوه بر آنکه دقت می ورزد در اجرای ظرایف از شور و احساس غافل نشود و دیدگاه و نظر خود را منطبق با ساختار اثر در اجرا به شنونده انتقال دهد.رهبرانی چون:چلیبیداکه – جولینی و بوم فقط در قید و بند پارامتر اول هستند و از دو پارامتر مهم دیگر غافل می شوند.نتیجه آن است که اجراهایی سرد و بی روح از موسیقی کلاسیک تحویل می دهند و تهی از یک ذره شور و احساس.
پارامتر آخر مرتبط با فرآیند ضبط است.از اواخر دهه ۱۹۵۰ با ضبطهای استریویی از موسیقی کلاسیک مواجه ایم که راینر از شروع کنندگانش است.پس باید مفهوم استریو به بهترین نحو ممکن به شنونده ارائه یابد تا بیشترین لذت را از موسیقی ببرد.به صورت حرفه ای برای گوش دادن موسیقی کلاسیک نیاز به سیستم صوتی دو بانده خوب داریم.در ضبط عمل تفکیک سازها موازی با فرم اثر باید صورت بگیرد به حرفه ای ترین شکل وگرنه به اجرا لطمه وارد می شود.فاصله میکروفون ها با سازها بایستی در حالت استاندارد باشد در غیر اینصورت ولوم ضبط پایین است مثل ضبطهایی از چایلی یا بالا مثل صفحه های استوکوفسکی که در شنیدن مشکل ایجاد می کند.زیری و بمی باید در حالت تعادل باشد و در پالایش به نکات فنی توجه شود مثلاً پالایش مجموعه برنشتاین که ۱۰۰ عدد سی دی است فاجعه است و فقط متخصصین ولوم را بالا بردند که این منجر به زیری صدا شده ولی سری پالایش قرن برنشتاین بی بدیل و بی نظیر است.
اگر یک اجرا هر سه پارامتر بالا را به خوبی داشته باشد یک اجرای مرجع – نفیس و تاریخی نامیده می شود.
pooyan_mj
درودجنابKasra1385 و سپاس برای نوشته های سودمندتان؛ آیا مرجع معتبری برای معرفی اجراهای برتر میشناسید؟
وگرنه خیلی خوب خواهدبود که خودتان براساس تجربه و دانشتان در این زمینه پیشنهاد دهید و هرگاه فرصت یا بهانه ای دست داد، اجراهای مرجع از آثار آهنگسازان را معرفی بفرمایید. سپاسها!
Kasra1385
اما برسیم به بررسی ضبطهای فون کارایان در طی سه دهه اجرا با ارکستر فیلارمونیک برلین.
هنوز که هنوز است اجرایی به بیان قوی و رسای کارایان از زندگی یک قهرمان اشتراوس نیامده است. (۱۹۵۹) ضبطی بی نظیر با نوازندگانی استثنایی که قدرت جادویی خارق العاده ای در بیان شکوهمند و تأثیرگذار بر مخاطب دارند.این اجرا در لیبل دویچه لقب اورجینال ها را به خود اختصاص داد.
کارایان در طول عمر خودش ۵ بار به صورت کامل سمفونی های بتهوون را رهبری کرد.دو بار در دهه ۱۹۵۰ (یکی با ارکستر ایالتی درسدن و دیگری با ارکستر فیلارمونیای انگلستان) و سه بار به ترتیب در دهه های ۶۰ – ۷۰ و ۸۰ با ارکستر فیلارمونیک برلین که به نظرم کلی بخواهیم حساب کنیم بهترین در همان دهه ۶۰ است؛زیرا کارایان تازه به سمت رهبری این ارکستر منسوب شده – نوازندگان همه در اوج تکنیک و بیان خود هستند و از اواسط دهه ۵۰ تا اواسط دهه ۷۰ ما با دوران طلایی ضبط موسیقی کلاسیک روبرو هستیم اگرچه کارایان هیچ وقت به درک عمیق و روشنی از سمفونی های ۶ و ۷ نرسید.
(ضمیمه) : بهترین اجراها از سمفونی های بتهوون نه از دید کلی و مجموعه نگری بلکه انتخاب یک اجرای مناسب و شنیدنی
سمفونی ۱ – هربرت فون کارایان دهه ۷۰
لئونارد برنشتاین دهه ۶۰ و آرتورو توسکانینی دهه ۵۰ (برنشتاین و توسکانینی که گویی اجرای توسکانینی الگوی برنشتاین بوده به جنبه های شادی و فرح بخش اثر توجه و تاکید کرده و ضبطی شادمان و باطراوت ارائه می دهند.)
سمفونی ۲ – هربرت فون کارایان دهه ۶۰
سمفونی ۳ – هربرت فون کارایان دهه ۷۰
زوبین مهتا دهه ۷۰ و پل کلستکی دهه ۶۰ (بهترین اجرا از سمفونی ۳ با توجه به سه پارامتر گفته شده اگر دارای تکنیک ضبط بهتری بود قطعا اجرای مهتا با ارکستر فیلارمونیک نیویورک بود اما به دلیل ضعف شدید فرآیند ضبط اجرای کارایان پیشی می گیرد.)
سمفونی ۴ – هربرت فون کارایان دهه ۶۰
سمفونی ۵ – هربرت فون کارایان دهه ۶۰ (اگر دوست دارید به اجرایی از این اثر فراموش نشدنی گوش بسپارید که شور و هیجان وصف ناپذیر دارد با ضبطی فوق العاده و دقت و وفاداری معقول بهترین انتخاب اجرای کارایان در دهه ۶۰ میلادی است.)
کارلوس کلایبر دهه ۷۰ (این اجرا هر دو گروه شنوندگان عام و خاص را راضی می کند چون متعادل ترین اجرا از پارت اثر است؛اینگونه که تعادل بی همتا بین دقت و کیفیت کلایبر ایجاد می کند با ضبطی بسیار واضح و شیرین و همکاری بی نظیر ارکستر فیلارمونیک وین که این اجرا در لیبل دویچه لقب اورجینال ها را به خود اختصاص داده است.)
اتو کلمپرر دهه ۶۰ (سرعت اجرا مقداری پایین و دست نوازندگان مقداری سنگین است.کلمپرر که ساخت معماری های عظیم را می ستاید در این اجرا وسواسی با شکوهی به خرج داده و در عین حال سعی کرده که از احساس و هیجان اثر غافل نشود و نکاهد و برای کسانی که اجراهای موسیقی کلاسیک را از دید پارامتر اول دنبال می کنند این ضبط فرصتی است برای شناخت بیشتر این رهبر باشکوه تاریخ موسیقی.)
کارل بوم دهه ۷۰ (اجرایی که بیشترین توجه را به پارامتر دوم کرده و با یک ضبط معمولی از پارامتر مهم اول غافل مانده.)در اجرای کلمپرر ارکستر فیلارمونیا و در اجرای بوم ارکستر فیلارمونیک وین همراهی می کند.(لیبل ها به ترتیب وارنر و دویچه)
سمفونی ۶ – کارل بوم دهه ۷۰ (اجرایی حاکی از ذوق و اشتیاق رهبر ارکستر به آهنگساز و اثر که سراسر زیبایی جلوه های عاشقانه و آرامش بخش است.ضبطی اگرچه با ولوم مقداری پایین اما قابل قبول و شفاف و پر از بیان ظرایف و شور و احساس که قدرت تصویرگری بسیار بالایی دارد و نقطه های اوج آن به بهترین نحو با مهارتی بی بدیل اجرا می شود.همکاری ارکستر فیلارمونیک وین از دیگر جنبه های مهم این ضبط است که لقب اورجینال ها را به خود اختصاص داده.)
برونو والتر دهه ۵۰ (اجرای والتر هم دست کمی از بوم ندارد و تکنیک ضبط آن بسیار بهتر است اما اگر قیاس کنیم می بینیم که نوازندگان ارکستر سمفونی کلمبیا در مقایسه با نوازندگان اتریشی از تکنیک و قدرت بیان پایین تری برخوردار هستند.)
لئونارد برنشتاین دهه ۶۰ (او در این اجرا با همکاری ارکستر فیلارمونیک نیویورک به جنبه های فرح بخش – طنز و شادمانه اثر توجه کرده و ضبطی بسیار پویاتر از دو ضبط قبلی فراهم کرده است.)
سمفونی ۷ – کارلوس کلایبر دهه ۷۰ (بهترین و شنیدنی ترین اجرا از سمفونی ۷ بتهوون با رعایت همه نکات فنی و تخصصی و ضبطی بسیار واضح – رسا و شیرین با همراهی ارکستر فیلارمونیک وین که این اجرای کلایبر از اجرای او از سمفونی ۵ چند مرتبه بالاتر است.)
برونو والتر دهه ۵۰ (با این اجرا والتر معماری عظیمی برپا می کند و با اجرای موومان دوم اثر با تمپویی بسیارپایین ثابت می کند که دوستدار و وفادار موسیقی بتهوون است.)
رافائل کوبلیک دهه ۷۰ (اجرایی بس شیرین و ظریف که به نکات کمتر توجه شده ای اشاره می کند و حتما شنیدن آن توصیه می شود.)
اجرای والتر با همکاری ارکستر سمفونی کلمبیا و اجرای کوبلیک با ارکستر فیلارمونیک وین است.
سمفونی ۸ – هربرت فون کارایان دهه ۷۰
رافائل کوبلیک دهه ۷۰
سمفونی ۹ – هربرت فون کارایان دهه ۶۰ (پرشورترین – عمیق ترین و جذاب ترین و بهترین ضبط از پارت این سمفونی که ضبطی فوق العاده بی نظیر و کیفیتی وصف ناپذیر دارد.تمام نوازندگان و خوانندگان در اجرای این سمفونی سنگ تمام می گذارند تا اجرایی جاودانه از جاودانه های بتهوون بسازند و موفق هم می شوند و لیبل دویچه به این ضبط لقب اورجینال ها را اختصاص داده است.)
جان الیوت گاردینر دهه ۸۰ (کوک سازها مرتبط با مقدار کوکی است که در روزگار بتهوون رایج بود و شاید همه شنوندگان نتوانند با آن خو بگیرند ولی شور و هیجان این اجرا هم بسیار است بخصوص در اجرای موومان اول که سریع تر از ضبط کارایان رهبری شده.تکنیک ضبط معقول و دقت و وسواسی خاص گاردینر این را به یکی از مرجع ترین ضبطهای آثار بتهوون کرده است.)
فرنس فریکسی دهه ۵۰ (فریکسی هم به ریزه کاری هایی توجه می کند که خالی از لطف نیست شنیدن اجرایش.)
Kasra1385
همکاری فون کارایان با ریختر ضبطی شنیدنی از کنسرتوی پیانوی ۱ چایکوفسکی فراهم می کند اما به نظرم گه گاهی اجرا سرد و بی روح می شود و لحظاتی هم فقط شاهد هیجان و تکاپو هستیم.دو اجرای استادانه و تاریخی از این شاهکار موسیقی کلاسیک وجود دارد که با استناد به آنها به درک عمیق و روشنی از پارت اثر می رسیم.یکی اجرای ون کلایبرن با کریل کندراشین و دیگری امیل گیللس با فریتز راینر.در هر دو اجرا تکنیک ضبط معقول و راضی کننده است و پارت پیانو و ارکستر با دقت و وسواسی تمام اجرا می شود بخصوص در اجرای کلایبرن اما اجرای گیللس از شور و هیجانی وصف نکردنی برخوردار است و جذاب تر می نماید.در واقع اجرای کلایبرن درون گرا و فرم اجرایی گیللس و راینر برون گرا است.
درباره پارت اثر دریای دبوسی صحبت کردن سخت است.از آثاری است بنیادی برای حضور و بقای امپرسیونیسم در موسیقی با سازبندی بسیار استادانه و تکنیکی که شنیدن آن را جذاب تر می کند.من خودم اجرای فون کارایان را در دهه ۶۰ از این اثر ستایش می کنم ولی نمی دانم چرا به این اجرای بس روان و درخشان توجه ای نمی شود!از نظر ضبط وضوح این اجرا و قدرت تفکیک آن شگفت انگیز است و قدرت رهبری کارایان در اوج خود اما این ضبط شنوندگان سخت گیر را راضی نمی کند.پیشنهاد من برای این دوستان همکاری پیر بولز با ارکستر کلیولند در دهه ۹۰ است که شایسته است از آن تعریف و تمجید کردن.با قیاس این دو اجرا به همان عقیده ای که در ابتدا درباره شیوه رهبری کارایان عرض کردم پی خواهید برد.
اجرای فون کارایان از سمفونی های برامس در دهه ۶۰ با یک اشکال اساسی که آن را در اجرای آثار لیست هم می بینیم روبروست و آن هم برتری سازهای بادی برنجی و گوش خراشی آنها در حین اجراست؛به همین دلیل پیشنهاد می کنم اجرای وی از این سمفونی ها را در اواخر دهه ۷۰ که از خلوص و درخشندگی بالایی برخوردار هستند گوش بسپارید.در آنجا کیفیت صدایی ارکستر پس از سالها تجربه به تعادل کم نظیری رسیده و تکنیک ضبط هم از هر نظر در بهترین حالت خود قرار دارد؛ولی در بین انتخاب همکاری فررا و موتر به عنوان ویولنیست های برتر زمانه ی خود با کارایان برای اجرای کنسرتو ویولن برامس من از روحیه ای سنگین و شاداب که در اجرای فررا وجود دارد لذت فراوان برده و سیراب نمی شوم.
چندنفر اجراهایی تأمل برانگیز از پارت کنسرتو برای ارکستر بارتوک دارند.برنشتاین – بولز – راینر و دوتوا.اجرای برنشتاین از قدرت ضبط خیره کننده ای برخوردار است و تعادلی برقرار می کند بین دید و احساس رهبر ارکستر و دقت و ظرافت در اجرا.نوازندگان ارکستر فیلارمونیک نیویورک سعی دارند بهترین های خود را به نمایش بگذارند و در این راه به موفقیت می رسند.اجرای بولز تاکید بیشتری بر جنبه دقت اجرایی بر ریتم های قطعه دارد و ضبط خوب و اجرای ژست و تمیز آن را مرجع و ارزشمند می کند.راینر که خود دوست بارتوک به شمار می آمد شاید نزدیک ترین تفسیر را به هدفی که بارتوک برای نوشتن این اثر داشت فراهم کند اما ضبط آن دچار ایرادهای فنی مشخصی است مثل فاصله زیاد میکروفون ها با نوازندگان البته در اواخر دهه ۵۰ این نوع فاصله گذاری مرسوم بود ولی مطابق با سیستم ضبط امروز نیست.دوتوا جنبه های تراژیک اثر را به بهترین وجه و از هر کسی بهتر به نمایش می گذارد و اثر را به یک مدیحه سرایی در باب مرگ و زندگی نشان می دهد.اجرای فون کارایان دارای تکاپوی بیشتر است و نشان دهنده ی علاقه ی وی به آهنگساز است و واقعا سخت است بین ۵ اجرای تاریخی گفته شده یکی را برگزینیم.این کار دشوار را بر عهده شما خوانندگان عزیز می گذارم.
Kasra1385
درود جناب پویان عزیز شما همیشه لطف دارید و محبت می ورزید به گفته های بنده و این نشانه ی ادب و معرفت و دانش شما در زمینه موسیقی و جستجوی راه های جدید در بحث هنر و فرهنگ است.دو منتقد بنده معرفی کردم یکی جناب آقای مارتین بوک اسپن و دیگری آقای دیوید هوروویتز.آقای بوک اسپن منتقد حدود ۴۰ الی ۵۰ سال پیش بود و اجراهایی که ایشون نام می بره جدیدترینش ماله مثلاً اواخر دهه ۷۰ میلادیه آقای هوروویتز پیر هستن ولی در حال حاضر متخصص و منتقد اجرای موسیقی کلاسیک به پای ایشون نداریم و اجراهای جدید و قدیم رو مقایسه می کنن و یه نتیجه می گیرن و هر چند وقت یه بار توی یوتیوب درباره اجراهای یک اثر و…ویدئو می زارن که حتما دوستان ببینن.هر دو منتقد به اجراهایی اشاره می کنن گاهی مشترک ولی در کل حرف هایی که بنده می زنم نتیجه چندسال تحقیق و مشقت و الگوبرداری از بزرگان نقد و تفسیر و تحلیل موسیقی کلاسیکه و اگر بخوام نظر خودمو بدم میگم نظر من اینه مثلاً و سعی می کنم همیشه با مدرک و علت صحبت کنم و بی دلیل نگم این اجرا بده اون یکی خوبه در حالی که حق جناب کارایان در یکی از کتاب های آقای بوک اسپن در بحث تحلیل موسیقی کلاسیک خورده شده ولی در لا به لای گفته های من صحبت آقای بوک اسپن – هوروویتز و … هست.
بسیار ازتون ممنونم
pooyan_mj
درودومهروسپاس! خیلیم خوب. لطفا همچنان هرگاه مجال و حوصله ای بود، بهره مندمان کنید؛ هماره سپاسگوییم. دستمریزاد!
Kasra1385
نتیجه ی همکاری هربرت فون کارایان با پیر فورنیه ضبط بی نظیر و جاودانه ی دون کیشوت اشتراوس است.دون کیشوت اشتراوس اثری است شامل چند تم و تعدادی واریاسیون در حالت پوئم سمفونیک که صحنه های مهم این رمان را بیان می کند و به راستی فقط از عهده ریشارد اشتراوس سلطان پوئم سمفونیک ساخت آن بر می آمد.اگرچه اجرای رودلف کمپ با ارکستر ایالتی درسدن از این شاهکار موسیقی کلاسیک با سرعت و طراوت بیشتری ضبط گردیده اما در اجرای کارایان شنوندگان خیلی بهتر و راحت تر با اثر ارتباط برقرار کرده و تصویرسازی می کنند.
تابلوهای نمایشگاه موسورگسکی با ارکستراسیون خاطره انگیز و آموزنده راول توسط فون کارایان دو بار یکی در دهه ی ۶۰ و دیگری در ۸۰ ضبط گردیده که نتیجه کار در دهه ۸۰ مقبول تر – شنیدنی تر و جذاب تر است؛زیرا فرآیند ضبط دیجیتال و تعادل صدایی بین گروه سازهای ارکستر و روحیه صلابت و عظمت در این اجرا آن را نه تنها از اجرای کارایان دهه ی ۶۰ بلکه از اجرای برنشتاین و استوکوفسکی و آنسرمه و چایلی متمایز و فراتر کرده است.اما خود من آلبومی که ولادیمیر اشکنازی در آن هم پارت پیانویی اثر را اجرا کرده (با تکنیک ضبط بی نظیر لیبل دکا در مواجه با سازهای سولو بخصوص پیانو) و نسخه ای که خود پارت اثر را برای ارکستر تنظیم کرده بیشتر از هر ضبط دیگری می پسندم؛زیرا اولا از نظر من نسخه ارکستری اشکنازی قوی تر از راول است و در بحث اجرا هم که تجربه های کوتاهی اشکنازی در زمینه رهبری ارکستر دارد به خوبی از عهده هدایت نوازندگان برآمده و اجرای نسخه پیانویی او از همه ضبطهای انجام شده پراحساس تر – قوی تر و بهتر است و همه و همه نشان دهنده تکنیک والای این پیانیست بزرگ روس است.
سمفونی ۹ بروکنر توسط فون کارایان یکی در دهه ۱۹۶۰ و دیگری در دهه ۱۹۷۰ میلادی ضبط گردیده که از دید نویسنده این متن اجرای اول چون یاقوتی در میان اجراهای آثار بروکنر می درخشد.نکته ای که حتی برنشتاین با همکاری ارکستر فیلارمونیک نیویورک و وین – برونو والتر و هایتینک و… به آن توجه نداشته اند اجرای رسا و قوی تکنیک مارتله در موومان دوم است.مارتله یک تکنیک آرشه کشی است به این معنا که آرشه با قدرت و آکسان (تأکید) هر کدام از نتها را اجرا کند و این نیاز سرعت بالای آرشه کشی در مواقعی است و صدایی که نتیجه ی اجرای این تکنیک است توأم با تیزی و زبری و مقداری خشونت است و این نکته را کارایان با لطافت تمام به شنونده انتقال می دهد.در اوایل موومان متوجه خواهید شد که بعد از اتمام سی ثانیه ایه پیتزیکاتوها که بیان کننده تضاد بشری هستند (مشکل مداوم بروکنر در طول زندگی اش که از بیان آن دست نمی کشید.) منظورم از مارتله چیست.
اجرای فون کارایان از شهرزاد کرساکف نقطه ی ضعفی در کارنامه هنری این هنرمند به شمار می رود زیرا از ضعیف ترین اجراها از هر نظری به حساب می آید که نه رهبر ارکستر به درک روشنی از اثر رسیده و نه نوازندگان آنچه که شایسته اثر است را اجرا می کنند.واقعا جای تعجب است که چنین بزرگ مردی در اجرای این اثر شکست می خورد.همچنین بنظرم از ضعیف ترین اجراها که به صدادهی آثار لطمه زده و بی حس و روح است ضبط او از سمفونی های هایدن است اگرچه که در اجرای آثار موتسارت هم می توان انتقادهایی بر وی وارد کرد.
سونات هایی برای زهی ها از روسینی – سمفونی ۵ پروکوفیف – ویولنسل کنسرتو دورژاک – کنسرتو پیانوی ۲ برامس – اینترمزوها و کنسرتوی ویولن بتهوون از دیگر اجراهای ناب و شنیدنی این مجموعه هستند که هر کدام رنگ و بویی دارند و امیدوارم لذت ببرید.
امیدوارم که متن های بنده برای مشتاقان موسیقی کلاسیک سودمند باشد.
pooyan_mj
درودومهروسپاس دقیقا! نسخه اشکنازی افزون بر اینکه ارکستراسیون خودشه، پایبندتر به اصل اثر نیز هست. (خوشبختانه در سایت هم هست و دوستان میتونند در مجموعه اثار اشکنازی بیابندش) از میان انبوه نسخه برداریهای ارکسترالی که ازین اثر موسورگسکی انجام گرفته (!) نسخه راول بیشتر بخاطر نام راول، عمومیت یافته.
پیشنهادی به مدیرگرامی سایت: بگمانم مطالب ایچنینی که جناب Kasra1385 زحمت میکشند (وشاید دوستان دیگری هم مایل به مشارکت باشند) در بخش جداگانه ای (چیزی مانند “مطالب تخصصی”) قرار بگیرند تا دسترسی به آنها آسانتر باشد (یا هرجور دیگری که صلاح میدونید) سپاس
vmusic
کمی زمان بر خواهد بود ولی در اینده حدود 6 ماه تا یکساله قالب سایت تغییر خواهد کرد که برای بخش دیدگاه و پنل کاربری جوری خواهد بود که بتوان دیدگاه ها و نقد های کاربران دیگر را دنبال کرد و چنین دیدگاه ها ارزشمندی بیشتر دیده شوند تشکر
Kasra1385
خیلی سپاس از دوستان عزیز علی الخصوص جناب پویان دوست داشتنی و اهل علم و هنر و مدیر گرامی سایت ارزشمند والا موزیک بابت مهر و محبت تان نسبت به گفته هایم.